måndag 18 april 2011

Det är tacken det...

Står här med huvudvärk och jag är rätt så säker på att det kommer sig av att jag "misshandlat" kroppen med alldeles för mycket godis och kakor under de senaste veckorna. Vad lätt det är att man hamnar i ett godissnurr, det som börjar med att njuta av några bitar på helgen går snabbt över till att man MÅSTE ha nånting hela tiden. Och det blir inte bättre av att det är lugnt på jobbet, så man är lite uttråkad. Då är det som om   kroppen automatiskt letar sig fram till nåt ätbart och då är det ju allt som oftast nåt mindre bra. Men nu är det slut på detta ätandet, för även om huvudet i form av värk skriker efter påfyllning så är det bara att stå ut, för  en annan del av kroppen som det börjar visa sig på är magen, som lagt sig till med uppblåsthet och blivit pluffsig. och det gillas INTE!!! 
Socker är också beroendeframkallande...även om den inte klassas som farlig!!!

Så nu sätts verkligen tankens kraft på prov, genom att det är JAG som ska bestämma vad och när jag ska äta något. Det är inte så lätt med det gäller att tänka igenom det innan och bestämma sig för vad man ska göra när suget, eller snarare skåp-lucks-öppningen börjar. Tänk efter är jag verkligen hungrig eller är det bara ett sug/uttråkning?! Vad ska jag göra istället, dricka vatten, ta en kopp te, gå en promenad... alternativen är många och det går att få bort suget. Det är ett beroende och de måste behandlas på samma sätt som andra beroenden, total nolltollerans och att man funderar på varför man äter det man gör och när.  Hej då sockerberoende!!!

Ikväll ska jag mota lite abstinens med ett härligt ZUMBApass...äntligen har vi fått en zumbainstruktör till gymmet och det ska bli så kul att komma igång med det igen. 
KRAMEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar