tisdag 12 juli 2011

Grönsaksmedaljonger och grillat

För ett tag sen när vi var på Ikea så åt jag deras grönsaksmedaljonger och de var riktigt goda och det slog mig att det där är ju inte så svårt att göra. Sen har det tagit ända till nu för att få mig att komma ihåg och faktiskt göra dom. =P Letade efter nåt recept men det fanns inte ett enda. Det enda jag kom fram till var att många har ätit Ikea och tycker de är sååå goda och sen innehållsförteckningen på Ikeas...men inte ett recept så långt ögat når. Så det var helt enkelt bara att blanda och ge. Jag gjorde som följer...

ca 150gr Blomkål i små bitar
 ca 50gr Broccoli i små bitar (hade inte mer än så...)
Naturligtvis så glömde jag väga hur mycket, så jag uppskattar vilt ;0)
Koka i lättsaltat vatten och häll av och låt svalna något, jag la i en klick smör också.

Blanda samman 2 ägg och ½ dl grädde, salt och vitpeppar. Jag hade även lite timjan i, här kan man ju smaksätta efter eget tycke.

Mosa den kokta blomkålen och broccolin med en slev, jag föredrar att man känner bitar av grönsakerna, men vill man ha den mer slät så kan man mixa lätt med en stavmixer. Blanda i riven ost, ca 150gr, jag blandade gratäng- och cheddarost och häll på äggblandningen. Den ska inte vara för rinnig, jag hade för mycket grädde och som ni ser så rann staningnen ut på plåten. Så hellre mer ägg och ost för att binda ihop dom =)

Sen fyllde jag blomkålsblandningen i små ugnsformar, som jag sedan vände upp och ner på en plåt. Här gäller det att jobba ganska fort så att de inte hinner rinna ut...men som sagt inte för mycket grädde tror jag är grejen. Nu hoppas vi bara att de blev goda också...Har inte smakat än, eftersom köttet fortfarande ligger på grillen och har en liten stund kvar!


*Tillägg* Formarna tar jag alltså bort, de är inte med o gräddas! Man kan ha ganska kraftig smak på osten och krydda ordentligt! Annars var de supergoda, och funkade perfekt i matlådan dagen efter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar