måndag 30 maj 2011

Försvinnande god.... rabarber- och hallonmoussetårta

Gjorde ju en tårta till morsdag och lovade recept på den.... men i all hast så glömde jag bort att fota den, så det får ni helt enkelt klara er utan, tills jag gjort den igen =)

Mandelbotten
4 äggvitor
100 gr finmald mandel

Vispa äggen till hårt skum och vänd ner mandeln försiktigt. Häll i smord form med löstagbar botten. Grädda i 25 minuter i 175 grader. Låt svalna. (jag gjorde botten dagen innan )

Mousse
2 st rabarber
3 dl hallon
½ -1 banan
1,5 dl grädde
3 gelatinblad
4 äggulor

Skala rabarbern och skär in mindre bitar. Värm i en kastrull med ett par matskedar vatten och låt sjuda lätt, de ska bli mjuka. Mixa slätt med stavmixer. Dela bananen och mixa ihop med rabarbern. Vispa äggen fluffiga. Lägg geletinbladen i kallt vatten, enligt anvisningarna. Vispa grädden lätt. Värm en dl av rabarbern och smält gelatinbladen i det. Rör i resten av rabarbern. Blanda i de tinade hallonen och vänd försiktigt ner grädden. Häll på botten och ställ in i kylskåp eller frys i minst 4 timmar. Om den står i frysen behöver den tas fram ca 30 min innan servering.

Det går att garnera med extra hallon uppe.... jag bröt en mörk choklad och strödde ovanpå. =)

För att variera botten kan man ha i: vaniljpulver, chokladbitar, eller vad man nu känner för.
Hoppas det ska smaka!!!

Mina kära familjevänner tyckte den var god, förutom att hallonen var lite sura ;0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar