måndag 2 maj 2011

Plättrecept med variation

Nu har jag gjort mina goda kokosmjölsplättar ett antal gånger och nu har jag verkligen fått kläm på receptet. Jag har ätit dom med några olika tillbehör och igår gjorde jag dom lite större för att ha som taco-bröd. Mmm, gott blev det. Så nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av måtten, så gott jag kan =0)

Smet till ungefär 8 plättar:
2 ägg (3 om de är små)
½ dl grädde
2 tsk fiber husk
4 tsk koksmjöl
en skvätt vatten alternativt mjölk

Rör ihop ägg o grädde, tillsätt husk och mjöl och vispa till slät smet, tillsätt vatten. Smält en rejäl klick smör i stekpannan och häll i smeten. Smeten ska vara ganska tjock, men det är viktigt att smeten inte får stå för länge, då fiber husken och kokosmjölet binder vätskan och smeten blir ganska snabbt tjock och det blir svårt att få smeten att rinna ut i pannan. Ska man göra små plättar är det inte lika känsligt som om man ska göra större. Om den blir för tjock på slutet kan man späda med lite mer vatten eller mjölk, se dock till att det inte blir för mycket vätska då det blir svårt att få dom att hålla ihop.
Till små plättar häller jag smeten (ca 1 dl/plätt) och låter den flyta ut själv, till större "hjälper" jag smeten att rinna ut ordentligt, genom att "vippa" stekpannan. Stek tills de är hyfsat fasta igenom, man måste grädda längre än vanliga pannkakor, annars blir det svårt att vända dom. Vänd inte förens du verkligen kan få den att lossna helt och hållet.  
                                                        "Tacobröden"
Jag har som sagt haft lite olika tillbehör till plättarna...
Plättar med hallon och philadelphiaost ihoprört med lite grädde
Plättar med avokado och creme fraiche
Stekta i plättlaggen =0)
Här har jag gjort stora, smaksatta med lite paprikapulver och hade till tacos.

Man kan utveckla smakerna på dels plättarna och dels på tillbehören allt efter smak. Skulle kunna tänka mig att om man gör dom lite tjockare så kan man äta dom kalla med smör och ost/skinka på, som en smörgås... I det fallet hade jag nog haft lite mer mjöl i, eftersom det inte gör så mycket att smeten inte rinner ut så mycket.

Jag har även haft plättarna med mig som matsäck och då hade jag gjort en tonfiskröra som jag hade på de kalla plättarna. (creme fraiche, majonnäs, tonfisk, finhackad purjolök, salt, peppar, citron, chilipulver - rör ihop)

Fiber husk finns att köpa i hälsokostbutik, Maxi, nätet. Kokosmjölet har jag köpt på hälsokosten här i stan och det finns även att få tag på på nätet.

Hoppas att det ska smaka och kom ihåg de mättar bra och länge!
Kramen...

1 kommentar:

  1. mumsi, det där såg ju hur gått ut som helst! jag kommer kopiera receptet rakt av bara. kram från mej...

    SvaraRadera