onsdag 18 maj 2011

Muffins på plåt

Kände mig lite baksugen och det har nu varit dags att testa lite igen. Muffins var kvällens mission. Jag utgick från ett cupcakerecept...
100gr smält smör
2 ägg
istället för socker 2 msk jordnötssmör
1 dl hallonyoghurt
1 dl grädde
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
3 tsk fiber husk
6 tsk kokosmjöl

Vispa ägg och jordnötssmör. Tillsätt yoghurt, grädde och smör. Blanda de torra ingredienserna och häll i smeten. Rör med sked.

Jag körde med elvispen och jag vet inte om det var grädden som blev vispad eller om det tjocknade av mjölet så direkt, så ett tips är att antingen byta ut grädden mot mjölk eller röra ut mjölet med en sked istället. Jag vet som sagt inte vad det var som gjorde vad, så jag får testa nästa gång. Men eftersom det tjocknade ganska mycket hällde jag på ½dl vatten. Sen var det klicka ut i formar, jag hade 6 st MEN det räcker nog till det dubbla efter vad som hände mig =P För när jag kollar in i ugnen så är det smet på hela plåten, eller nästan i alla fall...formarna har inte orkat hålla smeten inne, antagligen för att det blev för mycket, när den blev varm och blev lösare i konsistensen. Men det verkar som mängderna blev lagom och smaken ja, den var helt okej. Jordnötssmaken blev inte så kraftig, men en lätt hallonsmak är det, så nästa gång är nog tipset att ha i hallon istället för jordnötsmöret eller både och. Yoghurten jag använde var en verum, så kolhydratmängden är lite för hög egentligen, men den ligger på 10gr/100gr och att söta med 1dl sånt istället för en massa socker känns ändå okej! =0)                      

Snäll som jag är bjuder jag även på en bild på misslyckandet
Ja, så kan det gå ibland! ;0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar