fredag 13 maj 2011

Väldoftande kvällsbak


Mmm att ha denna underbara doft i köket gör inte ont! Jag håller nämligen på att testa att baka lite gott med kokosmjölet. Jag har gett mig på ganska enkla saker så här första gången, nämligen hallon-rabarberpaj och kladdkaka. Att använda både hallon och rabarber samtidigt när man inte använder socker kan ju verka lite surt ;0) Men jag gjorde faktiskt så att jag sötade med en liten banan, eftersom jag nu råkade ha en sen loppet igår. Vi får väl se hur det blir, jag personligen är inte så surkänslig, älskar surt =0) men man vet ju inte med de som ska få smaka imorgon... Så nu tänker jag dela med mig av detta lilla experiment, innan jag ens provsmakat det =S då förstår ni att det gått ganska bra...

Pajdeg till 5 små formar
100gr smör
2 msk fiber husk
5 msk kokosmjöl
1 ägg

Fyllning
ca 3 dl hallon
1½ rabarber
1 liten banan
1 ägg
2 msk philadelphiaost

Lägg hallonen, rabarbern och bananen i en kastrull och värm sakta på svag värme, rör ihop och låt puttra ihop lite smått.

Smält smöret. Låt stå och svalna lätt. Vispa upp ägget lätt i en bunke, tillsätt fiber husk och rör ut ordentligt. Tillsätt mjölet i omgångar. Häll på *smöret, ska det ju vara* (mjölet) och rör till en jämn fin deg. Tryck ut degen i formarna, jag använder små portionsformar från underbara Ediths, men man kan ju säkert använda en större modell också. In i ugnen på 200grader i 5 minuter.  (man hade kunnat ha lite vaniljpulver i också, men mitt är slut)
 
Rör ihop ägget och philadelphiaposten.
Efter 5 minter i ugnen, ta ut formarna och lägg i bärblandningen och häll över äggstaningen. In i ugnen igen i 15-20 minuter, tills de fått fin färg och är stadiga i konsistensen. Färdigt att njuta ihop med vispad grädde.
Och under tiden jag skrivit detta inlägg har kladdkakan också blivit klar och där blev det tyvärr inte ett positivt resultat denna gången...den blev alldeles för torr. Så den kommer jag att testa igen och utveckla mera innan jag delar med mig av den ;0)

Nu ska jag sätta mig i soffan och titta på slutet av semifinal 2 och njuta (förhoppningsvis) av en paj
KRAMEN

*jag skrev detta igår kväll, men pga krångel kommer inlägget först nu =)

2 kommentarer:

  1. Tjoho,tusen tack för den supergoda pajen, du verkligen det här med lchf mat...du får diskade formar imorrn....själv har det slinkit ner både pressad potatis och lite chips + en cupkake denna helg,,fy,fy,på mig,men nya tag imorrn.tjing tjing.

    SvaraRadera
  2. Kul att ni gillade det, båda två =) Kommer säkert bli lite mer testsmakning framöver, måste ju utveckla detta ordentligt ;)

    Har allt blivit lite "fusk" här också, men det är väl det som är livet!?
    See u tomorrow!

    SvaraRadera