onsdag 15 juni 2011

Brödbak med felsökning

Igår tog jag tag i det där med brödbak ala LCHF.... Jag utgick från ett "vanligt" recept, men bytte ut mjölet och valde bort sirapen. Det blev en smidig deg och den jäste sig kanske inte dubbelt så stor men ändå luftig. Jag valde att göra en limpa av den istället för små bullar, eftersom risken för att få ett  torrt bröd är större när man gör mindre bullar. Eftersom degen var ganska kladdig, dock gick det fint att knåda den med händerna, så valde jag att lägga den i en form. Och det såg fint ut, både innan och under tiden den stod i ugnen. Dock visade det sig att den inte på utsatt tid var i närheten av färdiggräddad, så jag ökade tiden. Tillslut valde jag att ta ut den ändå och det visade sig då att den fortfarande var ogräddad till största delen =0/ Funderade på om det kunde ha med formen att göra, så jag la, den nu något ihopsjunkna limpan på en plåt och körde in den ett tag till... Imorse visade det sig dock att det inte hjälpte. Så frågan är nu om det var så att jag var för snål med mjölet (blandade mandelmjöl och kokosmjöl + fiberhusk). Jag ville inte ha i för mycket eftersom det binder vätska mycket mer än vanligt mjöl. Men som sagt något blev inte helt rätt =0) så jag får helt enkelt återkomma med receptet när jag modifierat det lite mer...men det är skönt att det inte blev helt katastrof iallafall... det är en bra början på en limpa =0)

KRAMEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar