onsdag 8 juni 2011

Söt och het lax

En bekant tipsade om ett laxrecept och som av en händelse hade jag dessutom tagit upp just det  imorse, så jag var tvungen att prova det direkt.

Pilotens Sweet-chililax var orginalnamnet...men här kommer den som min variant =)

2 portioner
2 st Laxfilé
1 näve cashewnötter
1 lime
½ dl sweet chilisås (skulle vara sambal oelek, men jag hade inte det utan tog detta istället)
2 klyftor vitlök
smör

Smält smöret, förslagsvis i formen du ska tillaga laxen i, då blir den smörjd och du spar disk.
Hacka vitlöken, cashewnötterna. Häll smöret i en skål och med sweet chilisåsen, nötterna och vitlöken. Riv limeskal och pressa i saften. Lägg laxen i formen och gör ett litet snitt mitt uppe på den. Lägg smörblandningen uppe på laxen, se till att det kommer ner i snittet (dels får man ner smakerna och dels ligger det kvar bättre).
In i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter.

Jag serverade med lättfräst vitkål, gärna färsk. Går även bra att göra en kall sås på creme fraiché med antingen chili eller lime, för att förstärka smakerna lite extra, och ha till.

1 kommentar: