måndag 7 mars 2011

Balsam för själen

Måndag och ny träningsvecka. Jag tränar måndag-torsdag på gymmet och sen försöker jag hinna med åtminstone en promenad på helgen, plus att jag har barngympa med V och då ser jag till att röra mig så mycket som möjligt. På måndagar kör jag egen träning, för passen börjar tyvärr innan jag slutar jobba. Så det är cross trainer eller löpning som står på schemat, det fick bli crosstrainern eftersom löpbanden var upptagna. 40 minuter med växlande terräng kändes skönt i ben, rumpa och armar. Sen fick det bli situps, armhävningar och plankan innan stretchningen.  Sen kan man åka hem, fixa mat och slöa i soffan resten av kvällen =0) ja, en varm skön dusch också. 

Det som är så skönt, nu efter 2 månaders tränande, är att man fått rutin på att gå till gymmet, så oavsett om man är trött eller kanske inte på bästa humör, så står väskan där och väntar på mig när jag slutar och jag vet att bara jag kommer dit så är det på ett sätt rogivande att köra ett pass. Att stå och trampa kilometer på ett löpband kan ju ses som tråkigt och enformigt, och visst en runda ute i skogen eller skärgår´n är ju helt klart mer upplyftande, men att stå där och trampa på för sig själv är samtidigt ganska skönt. Allra bäst är det när klockan närmar sig 19 och gymmet sakta men säkert töms på folk... då kan det till och med vara upplyftande att trampa på ett löpband. Och varför jag väljer att stå där och trampa kilometer har en naturlig förklaring... i år ska vi springa tjejmilen igen, för tredje året. 

Mitt mål är att klara milen på en timme. Sist, 2009, sprang jag på 1 timme och 18 minuter, och då var jag inte alls så bra tränad som jag är nu. Visst jag hade tränat en hel del på våren och hade en del kilometer i benen, men det var väldigt dåligt med träning under sommaren och sen fram till augusti när loppet gick, så jag ansåg mig själv vara ganska otränad. Så nu ska det laddas inför årets lopp ordentligt. Nu kan det ju tyckas vara en baggis att kapa 18 minuter på en mil, men jag kan säga så mycket att det är det inte. Just nu ligger jag på 8 km på en timme och de gånger jag kört på med hastigheten för 1 mil på en timme, då får jag streta på rejält för att orka med. Här kan det dock ha lite betydelse att löpträna inomhus jämfört med utomhus. Springer man ute på en runda, så har man mer att hänga upp löpningen på och det är lättare att hålla ett högre tempo, inbillar jag mig i alla fall =P  det återstår ju att se när snö och is behagar försvinna och det inte riktigt är så kallt ute. Då blir det skärgårdsrunda för att slipa på tiden. Har dock insett, nu när jag mätt upp en mil, att det är längre än jag trodde... men det ska nog gå det med!

För att hålla lite koll på min träning använder jag träningsdagboken shapelink.com där kan man fylla i träningspass, vikt, mått och en massa annat. Det finns även möjlighet att blogga, ha träningskompisar, snacka i forum och en massa mer. Själv använder jag bara dagboksdelen. Men det är verkligen bra att enkelt hålla koll på när och vad man tränar.

I morgon är det min lediga dag och jag har en del pappersarbete att ta tag i och sen tror jag att dammsugaren skulle behöva rastas ;0) och på eftermiddagen är det ett tufft functional moves-pass som gäller.

Trampa på! Kramen 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar