torsdag 31 mars 2011

Det där med mat

Som nog de flesta vet eller räknat ut vid det här laget så äter jag inte kolhydrater. Eller jag äter en väldigt liten mängd kolhydrater (och ja jag äter godis bort i mellan åt...) Jag äter enligt LCHF, vilket står för low carb hig fat och det är precis så enkelt som det låter =0)


Jag äter alltså ingen pasta, ris, potatis, bröd eller andra mjölbaserada produkter. Många frågar -Men vad blir det då kvar att äta??? MASSOR kan jag lova. Jag äter mycket grönsaker istället och det blir i form av blomkål, broccoli, vitkål, sallad, zuqqini med mera, med mera. Och sen är det ju naturligtvis fisk, kyckling och kött med mycket smör och grädde. Andra saker som det finns mycket av i mitt kylskåp är: ägg (alltid en stor platta hemma), philadelphiaost, fetaost, brie, mozzarella, salami, majonäs, turkisk yoghurt, fet creme fraiche och gärna lite nötter. Nötter är perfekt efter-träningen-snacks. Maccadaminötter, mandlar och cashewnötter.  Mmmm..så gott! Sen ska jag erkänna att det oftas finns en bit mörk choklad hemma också, man får vara lite försiktig så det inte blir för mycket, men det måste finnas där ;0)


Många tycker att det är lite lurigt det där med att äta så mycket fett, eftersom vi är uppvuxna i en generation där fettskräcken har varit enorm. Och jag har också varit i det där lightträsket och mindre portioner och inte äta det och det.... En livsstil där man hela tiden får avstå från njutning och gott, vilket gör att man inte orkar allt för länge utan att trilla dit och "fuska" vilket oftast leder till att man lägger på sig mer än man gått ner (om man nu har problemet med några extra små kilon) Känns det igen?! Och det är det här som jag tycker jag slipper nu när jag äter LCHF-kost. Jag äter gott VARJE dag!!! Jag kan utan att ha dåligt samvete, eller utan att behöva "spara måltider" äta en god ost eller en god gräddig sås. Jag har tappat den lilla putmagen, som har varit så svår att bli av med innan, MEN det är där det märks om man fuskar ;0) och eftersom jag äter gott och mättande till vardags har jag enklare att hålla vikten, den påverkas inte lika mycket av "fusket", eller fusk vill jag egentligen inte kalla det, jag väljer att äta av det jag känner för även om jag naturligtvis ser till att inte sväva iväg för ofta, och största anledningen är att jag inte mår bra i kroppen när jag äter för mycket kolhydrater. 


Så våga släppa den där skräcken på att fett är farligt och läs på, läs mer och ge dig in i debatten, våga ifrågasätta det som vi matats med under alla åren, för vad har egentligen hänt under de här 30 åren  med lightprodukter, har vi blivit smalare och sundare?! 


Nu ska jag hoppa in i duschen och förbereda mig inför morgondagens möte, ett nytt projekt på G och det ska bli spännande att se vad det kan ge oss. 


Sov sött mina vänner.... KRAMEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar