lördag 5 mars 2011

Underbara solsken och sega maskiner

Vaknade av väckarklockan även idag, trots att det är ledig dag. Jag MÅSTE tvätta, missade min förra tvätt-tid och ligger lite efter på den fronten och då får man vackert ta den tid som finns. LÖRDAG 7-14 =0P  men trots att klockan ringde 7.00, valde jag att sova en timme till, jag offrade gärna den tiden... Som tur var visade solen upp sig på sin bästa sida utanför fönstret, så det blev i alla fall lite enklare att ta sig upp. Nu är det lite småbökigt när det ska tvättas för tvättstugan är i ett annat hus, så man måste klä på sig ordentligt nu på vintern, (på sommaren får grannarna minsann stå ut med att se mig springandes i morgonrocken =0) 


Ner till tvättstugan kom jag i alla fall och sen kröp jag ner i sängen igen och läste en timme. Vi har en sån där maskin som visar tiden för tvättprogrammet och en normal 40graders tvätt ska ta 44min. Det är ju kanon, då kan man gå och lägga sig igen, ställa klockan på ringning om 45 minuter. 45 minuter senare går jag upp plockar ihop nästa tvätt och beger mig, ca 55 minuter efter att jag startade första maskin, återigen ner till tvättstugan. Det räcker med att jag öppnar dörren så hör jag att maskinen fortfarande är igång (!?). Går in och kollar, då håller den på och sköljer och har 9 minuter kvar... Gissa om min frustration är på väg när man klivit upp ur sängen och kommer ner och maskinen inte är klar trots att det gått nästan 15 minuter längre tid än det var beräknat. Och eftersom detta hänt förut vet jag att efter de där 9 minuterna i sköljningsprogrammet så ska det centrifugeras i ungefär lika lång tid (= nästan 20 minuter kvar) 


Grrrr.... vägrade att sitta och titta på en tvättmaskin i 20 minuter, så jag gick tillbaka in och började med frukosten.  


Idag bestämde jag mig för att prova att göra pancakes på kokosnötsmjölet. 
Har testat med nötmjöl, med ett si så där resultat. Nu angrep jag det på ett annat sätt... Började med 2 ägg och 2 msk turkisk yoghurt, eftersom det var den mängden ägg jag ville göra på =0)

Sen tillsatte jag mjölet lite i taget för att få rätt konsistens. Kruxet med bland annat koksmjöl är att man inte kan ersätta mängden v-mjöl rakt av med kokosmjöl, då det suger åt sig mer vätska än v-mjöl. Lyckades i alla fall få ihop en smet som kändes bra, fram med bästa pancakes-järnet och grädda på! 
Fina blev dom och gott luktade det!!



Många blev det...




2 ägg
2 msk turkisk yoghurt
3-4 msk kokosnötsmjöl
1-2 msk grädde
1-2 msk vatten alt mjölk
½ tsk bakpulver (för att få dom lite fluffiga)

smaksätt om du vill med vaniljpulver och lite riven kokos

Blanda samman allt till en bra smet och stek i smör. Se till att de är ordentligt gräddade på första sidan, de är lite sköra 
att vända, så man får vara försiktig.

Jag serverade Kokos-pankakes med hallon och creme fraiché och en kopp te.


Nu ska jag snart ta hand om tvätten, jag hoppas den behagar vara klar när jag går ner, sen ska jag åka med MoP och söta systerdottern V till Mårön och farmors hus som ligger precis vid Vänern. Nu ska det njutas av sol och härlig promenad. =0)


Kramen och ha en bra lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar