söndag 6 mars 2011

En go tur...

En hel dag i soffan med skidåkning som sällskap. Först Vasaloppet, där det var en svensk som såg till att passera mållinjen först, och sen herrarnas 5-mil i VM i Oslo... Den där 5-milen kändes väl lite som ett klassiskt lopp om man kollar ur svensk synvinkel. Svenskarna hänger med, går upp och gör hårdjobbet, inte bara ett utan två varv, utan att det egentligen skapar någonting och sen när det väl gäller då finns inte krafterna kvar, de är inte ens i närheten av att vara med och strida där framme (jo, jag vet att Södergren gjorde en fin återhämtning). Och ja, jag vet att det antagligen ligger mer bakom än så, och att det är ett långt lopp där det kan hända vad som helst och att man helt plötsligt kan gå in i den där berömda väggen. MEN när kommentatorerna sitter och frågar sig varför de ligger kvar där framme utan att göra ett ordentligt ryck av det och tycker att de ödslar energi, då måste jag ställa mig lite frågande till deras körning... det är ju ändå deras jobb, det enda de gör hela dagarna. och visst det är inte säkert att de hade klarat av att hålla norske torpeden Northug borta från guldet i alla fall, men de kanske i alla fall hade varit med och nosat lite på guldet. Nu blev det en 7-plats för bäste svensk och skidnationen Norge fick med sig både guldet och bronset - lyfter på hatten för norrmännen och framför allt Northug, som måhända är något av en kaxig skrytmåns, men så som han åker skidor och helt och hållet dominerar samtliga lopp, så kan jag inget annat än att just ta av mig hatten!


Och för att inte tala om den enorma folkfest som VM i "Kollen" varit, folk har tältat i flera veckor uppe i skogarna och det hejas och festas. Mäktigt! Så OM Oslo blir värd för ett OS här framöver, är väl 2022 eller nåt sånt vi pratar om, så ska jag nog bege mig till vårt lusekoftegrannland och åtminstone uppleva någon tävling. Men det är ju som sagt ett tag kvar tills dess, om det ens blir så...  =0)


För att väga upp slöandet lite fick det bli en promenad i det underbara vädret... En timme senare, och 500kr rikare!!!!, blev det ett besök på Netto där jag hittade en hel del grejer till bra pris... bacon, ägg, broccoli, turkisk yoghurt och avokado. Så nu ska jag nog klara mig ett tag till, bara grädde som måste kompletteras med under veckan =0)  Jo, då jag betalade för mig på netto, den där 500-ingen låg alldeles ensam på den töiga och grusiga gångbanan ;0) Nu blir det en dusch och sen söndagshäng med J... solsidan för humöret klockan 20.00 och sen får det nog bli en hyfsat tidig kväll (även om vi vet hur det brukar bli med det)


Kramen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar