fredag 4 mars 2011

Lunch och debatt

Oj, oj så mycket känslor som svallar runt om i kost-Sverige just nu. LCHF är en het potatis (!) i media, i såväl tidningar och tv som i bloggar och framför allt här i krokarna, då "Halv åtta hos mig" besökte Karlstad i veckans program och den ena medverkande äter LCHF. och jag kan förstå att det finns de som motsätter sig att äta mycket fett då vi de senaste 30 åren lärt oss att det är farligt. Jag tillhör de som provat såväl Viktväktarna, Viktklubb och antagligen ett gäng andra metoder. Och visst det funkar, men oftast för stunden och det handlar många gånger om att välja bort, begränsa, och krångla.... Jag äter LCHF sedan i höstas och resultaten visade sig snabbt. Gick ner i vikt, fick en jämnare mättnadskänsla, väldigt sällan panikhunger och en kropp som mår bättre rent allmänt. Och som en extra bonus är den mat jag äter riktigt god och det är nästan lite fest var och varannan dag. =0) Nu hör till sanningen att det är mat som passar MIG ypperligt. Jag är mer än nöjd över att slippa tråkig potatis...och njuter av salami, avokado, nötter och ost. Jag har hela tiden tillåtit/unnat/valt att äta sånt som är så långt ifrån LCHF som man kan komma - bakispizza och cola har det visst blivit nån söndag, mörk choklad är en "last" eller mitt gottiga på helgen och det finns säkert en del andra saker också. Men det som är skillnaden med andra dieter (anser dock inte att detta är en diet, det är en livsstil) är att trots dessa utsvävningar så kan jag hålla vikten i kontroll och det är väldigt sällan jag känner att jag behöver gå utanför den normala kosten för att tillfredsställa ett sug, eftersom det jag äter redan är njutningsfullt. 


Självklart får man frågor och funderingar från sin omgivning när man går emot det invanda och min mamma är en av de som varit kritisk till kosten i det långa loppet... hur påverkas kroppen av så mycket fett och vad säger forskningen?! Mamma  jobbar inom sjukvården så att hon ifrågasätter just detta är inte så konstigt =0) och det handlar ju om att man inte vill få en kalldusch om nåt år... fast frågan är vart vi är påväg i vår kosthållning i övrigt, hur påverkas kroppen av tillsatser och annat som vi stoppar i livsmedlen för att det ska bli mat som vi snabbt kan tillaga. Men det är en helt annan debatt som jag inte ska gå på här och nu (kanske en annan gång)


Nu har jag hunnit äta upp lunchen som idag bestod av räksallad med avokado och riven ost och citrondressing (creme fraiche, majonäs, citronsaft, salt och sv.peppar)



Nu är det jobb som gäller.... Kramen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar